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06 marzo, 2011

Zuoba Grasso-Al Manzo 'nfiocao


La tradizione del "Zuoba Grasso" e del Manzo 'Nfiocao è stata riproposta ieri con una sfilata imponente e, a seguire, uno spettacolo rievocativo dai ragazzi dei "Mercanti di Stelle" in collaborazione con il Circolo Spes e la Banda Civica.

Vediamo le origini di questa giornata di festa per le genti venete e di scorno per quelle friulane.

Nel 1162 il patriarca di Aquileia Voldarico von Treffen assieme a 12 suoi feudatari friulani occupò a tradimento Grado per rinnovare le gesta del suo avo Popone che aveva distrutto Grado nel 1026.

Il Doge Vitale Michiel II, si irritò moltissimo dello sgarbo del Patriarca e riconquistò Grado catturando Voldarico e tutti i suoi feudatari.

Il doge volle perpetuare l'impresa compiuta e per il riscatto dei prigionieri pretese-in perpetuo-l'offerta, da parte del presule friulano, di un toro e dodici porci, ogni anno il "Zuoba Grasso", per fissare per sempre il ricordo della sconfitta del Patriarca e dei suoi feudatari.

L'intenzione del doge, oltre al monito per i nemici, era di perpetuare in questo modo il ricordo di gesta guerresche vittoriose, e di infondere alle generazioni future l'orgoglio della forza veneziana, perchè è chiaro che l'offerta obbligata era destinata a Venezia non a Grado.

In tutta questa vicenza noi graisani, pur festeggiando con i veneziani lo scampato pericolo riproponendo sino a trent'anni fa la cerimonia del toro liberato e poi macellato per il popolo? (ma quando mai), abbiamo avuto la parte del "saco de le pache" anche se a onor del vero in quegli anni i marinai gradesi erano tenuti in gran conto per il loro valore in combattimento.
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8 commenti:

teti ha detto...

Senpre bravo e puntuale tu son Enio, però 'stà volta volevo veghe megio la situassion, perchè no me torna ciaro al nome de "Voldarico" comò che tu l'hà scrito tu, invesse Renso Bottin lo scrive "Ulrico" e ancora Alberto Corbatto lo scrive "Voldarigo" che me par che sia quel giusto. Bon, dopo questo volevo savè se se pol "pe' 'nà volta" metesse dacordo su comò se scrive "manzo 'nfiocào", perchè zè ora de finila de fasse rie per duta la furlania e oltra. Bottin lo scrive "manso infiocao", Alberto Corbatto lo scrive "manso" co' la "esse dolse" cu che và drio al prof. Scaramuzza lo scrive co' la "z".
MAMULI SE POL CATA' FINALMENTE 'NA' MANIERA DE SCRIVE "UNIFORME" E NO ESSE SENPRE "SUPERBI" E CAPONAI ????????

Teti

leonardo ha detto...

manso 'nfiocao par che sia la forma piùgiusta.
Voldarico in lingua
Voldarigo testi venessiani

oltre al Caprin vemo catao una serei de libri de la storia Gravo Venessia fonte certa.

comò che se scrive depende da comò che se ciacola: la parlata la xè viva. IMPORTANTISIMO quel che du scrivi: mai superbi....te dago razòn da sora del canpanil no se riva sintì quel che dize la zente sotovoze e visto che'l graisan o siga a "sussurra"...
NB! BRAVISSIMI I 120 figuranti

Ennio Pasta ha detto...

Per quel che me riguarda, me scrivo comò che ciacolo, te he dito tempo fa che è sielto la forma della z al posto della s dolse, e quel fasso, adatto sempre al graisan all'attualità e serco de esse comprensibile, sbatendome delle forme corete o meno.
In fondo una lingua la ze fata per capisse no per sta a perde tempo a di se la ze vecia o nova.
Garghe volta alterno vocaboli moderni a quii veci ma ze quel che se fa comunemente ogni giorno nel ciacolà.
Ciao

Anonimo ha detto...

Intanto un bravo grando grando a Leonardo pre la bela festa e un altretanto grando a Enio che ne fa ciacolà.
Teti varda ben che duti do, Bottin e Corbatto, i scrive una esse che ze una zeta: Corbatto con un puntin sotto la lettera e Bottin con una esse storta. E duti do (con An.Bo) i scrive la monada de 'l toro e de i porchi che 'l Patriarca de Naquilea 'l doveva mandà a Gravo quando la storia dize che 'l tributo (in più anche 12 grossi pani) 'l doveva andà a Venessia.


Le antiche cronache veneziane sulla festa del giovedì grasso di carnevale ci fanno sapere che la tradizione del nostro manzo ‘nfiocao, una tradizione comune, peraltro, a tutte le comunità del Dogado, deriva da quella molto più ricca e sfarzosa che si faceva a Venezia. Inoltre le suddette cronache evidenziano in modo esemplare la fatica degli antichi scrittori veneziani all’uso appropriato delle “s” sorde e sonore (o aspre e dolci, come dir si voglia). Dalla lettura delle cronachette sottostanti si evince che i nostri scrittori risolsero il problema della scrittura della “s” dolce con la lettera“x” (chaxón=cagione, doxie, doxe=doge, raxón=ragione, dódexe=dodici, prexi=presi, prexonieri=prigionieri, xé=è, ecc).
Solitari invece i nostri Sebastiano Scaramuzza e Domenico Marchesini, al contrario dei veneziani, risolsero il problema usando la lettera “z” (graizan=gradigiano, zé=è).

...continua

Anonimo ha detto...

Prima cronaca
(Biblioteca Marciana, Venezia - Codice Marc. It. VII, 2034, cc. 149B e 150A).

Per che chaxón se fa la festa de la zuobia de la chaza in la plazia de San Marcho in Venyexia
“….In ttenpo de questo doxie (Vidal Michiel) Hodorigo (il nome varia in diverse forme da Uldaricus a Voldaricus a seconda del cronista) pattriarcha de Aquilegia chom li soy chalonexy vene armata manu chom una grande zemte per ochupar la zittade de Grado et porttar via i chorpy santi de quela zitade; et questo chontra i pati et quelo che altra volta per lluy et per li soy prezesori iera sta promeso, chomo apar per lo prevelegio papal. E sapiando questo, misièr lo dosie con li soy Venyziany subitamente li se messe in hordene con quela zente che li poté aver, et andò a la ditta zitade de Grado et fo a le man chom la zente del patriarcha, e da può durada la bataia chomo plaxete a Dio et al glorioso misièr san Marcho et a la raxón, Venyziany ave vitoria e fo prexo el patriarcha he XII suò chalonexi he molta altra asay zemte et menadi a Venyexia pre prixoni, homde el fo ttratado accordo tra lo doxie e ‘l patriarcha e fo chonchuxo in questo modo chomo apar per uno brevylegio fato per man de Manfredi de Chossyn inperial nodèr, el qual me paso de scryver perchè tropo lomgo, el qual in efeto questo hè la soa sentenzia: ch’el dyto patriarcha se hùbyga liuy chom tuti li soy chalonexy he tuti li soy suzesori che da qui avanti lor non requirerà né domanderà alcuna raxóm che mai liuy avese o podere aver habuda in la dita zitade de Grado he delle soe pertinemzie, et oltra de ziò, che tute le dyte raxón liuy le aziede et dà al dito misièr lo doxie et ai ssoy sozesori che driedo liuy devése adevegnyr; et anchora piuy, de dar al dito doxie et a li ssoy sozesori hogny anno per trabuto non semzia so gramde despriexio, zoè che ogny anno per el dì de zuobia de la chaza de charlevar i debya mandar uno ttoro he XII porzy vivy e dódexe pany de uno ster l’un, e questo perché lo segnyficha lo toro lo patriarcha e lly XII porzy li dodexe chalonexy, e chossy chomo lo dito patriarcha e chalonexy fo prexi chomo xé dito de sora, chossy in lo dì de la zuobia de la chaza per so despriexio e per la forma de li pati che fo fati, ad questo muodo lo dyto toro e lly porzy in presemzia de misièr lo doxie e de tutto lo populo li vien ttaiado la testa per beccheri, favri e donzelli del doxie, e da può el vien mandado la charne del dito toro et destriboida per ttuti li prexonieri, e la charne di porzy vien può destriboida et mamdada per le chaxe de tuti li zimtilomeny de Venyexia che xé in la zitade, per memoria de la dita chaxóm; et chossy se oserva infina el dì d’anchuo”.

...continua

Anonimo ha detto...

Seconda cronaca (da Le vite dei Dogi di Marin Sanudo (1466-1536) a cura di Giovanni Monticolo, 1900, pp. 256-260).

“..Anno 1164. In questo tempo Odorico patriarcha di Aquileja con li suoi calonegi et zente armata andò per occupar Grado e tuor li corpi santi e altre reliquie che in dita cità erano; et lhoro si difeseno, e lui pur non cessando di molestarli, el doxe Vidal Michiel fece armada, e alcuni scrive il doxe andò im persona, et asaltòno le zente dil patriarcha e fo crudel battaglia qual durò da la matina fino a vesporo, et inimici fo messi in mezo et a la fin rotti et preso il patriarcha con li 12 calonegi et fono mandati a Veniexia im presóm et più di 700 di la Patria tra castellani et altri, et non molto da poi fo pacifichade le cosse e fato instrumento publico di acordo per man di Manferdin di Cossim nodaro imperial in questo milesimo, e il patriarcha promesse lui e successori non molestar mai più Grado e dar ogni anno al doxe e comum di Veniexia per tributo per la zuoba grassa uno torro grando con 12 porchi et 12 pani grandi di uno ster di farina l’uno et certo vin, et ciedé ogni raxóm l’havesse o potesse haver in ditta cità di Grado, et cussì fo rilassato insieme con li 12 calonegi et castellani presi.
Et fo decreto ogni anno in tal memoria, il zuoba di la caza si fazi una festa su la piaza di san Marco di caza di torro, et si tagli la testa a ditti porzi, che significha a li calonegi preditti, poi si vada in salla, qual al presente si chiama di Signori di Note, el doxe con li altri primi di la cità, et con brazolari in man tràzino contra alcuni come castelli tenuti in man per li scudieri dil doxe in segno di la ruina di castellani di la patria; tamen ditti brazolari al presente non tràzeno per deliberation fata (l’obbligo fu abolito con la deliberazione del 7 marzo 1520 del Consiglio dei Dieci), ma ben, sibén la Patria è nostra, il patriarcha manda e li calonegi et castellani ogni anno è notado di sopra, et si fa la caxa, e vi va a veder il doxe con tutti li zenthilhomeni, et era consueto che si taiava im pezi ditti porzi e si mandava a donar un pezo per uno a tutti i zenthilomeni, ma per esser tanto acresciuto il numero grande, sotto misièr Leonardo Loredam doxe (Leonardo Loredan fu doge dal 1501 al 1521) fo terminato non mandar più tal cossa chiamata zozolo, et mandano li porchi a donar per li monasterii di monache Observante, il pam si deva e si dà a li presonieri.”.

Come vedete anche l'anno è in discussione: 1162 o 1164?

Un saludo a duti,
B.

Ennio Pasta ha detto...

Teti ciapete questa de Bruno, cussì te volarà una setemana per vignine fora.
Ciao

Teti ha detto...

hehehehehe macaron che no son oltro ^_^
Cmq grassie a duti.
Enio 'desso me "applico" ^_^