Cerca nel blog

07 maggio, 2011

Maurizio Oransz



Scoprire il passato di Grado è avventura affascinante per me, il problema che mi si pone sempre è il tempo necessario per ricerche sistematiche, allora è da tempo che ho deciso di affidarmi alla casualità che significa tenere gli occhi aperti su quello che mi circonda, nomi di strade, targhe ricordo ed edifici, poi quando mi colpisce qualcosa parto.

Questa volta quello che mi ha colpito è stata una targa ricordo dedicata ai coniugi Oransz nel giardinetto davanti al condominio "Alla Salute" in viale Dante.

Una breve ricerca mi ha aperto gli occhi su un mondo imprenditoriale che credeva in Grado, su persone buone ed illuminate , mai mossi da puri tornaconti personali, innovativi e di grande personalità.

Vediamo allora brevemente chi era il Dott. Maurizio Oransz:
giunto a Grado nel 1905 costruì la Casa di Cura-Albergo "Alla Salute" inventandosi una tubatura di captazione dell'acqua di mare dalla poco lontana Diga al suo Albergo, proponendo in maniera assolutamente pionieristica le prime cure termali in acqua di mare.

Volle ingentilire l'aspetto dell'area antistante la casa costruendo a sue spese un giardino (dove ho visto la targa un po sbiadita) dotandolo di un grande barometro e di una tabella con le ore di varie capitali europee per sottolineare la vocazione internazionale di Grado.

Essendo medico chirurgo assistette malati poveri sempre senza mai chiedere compensi e da imprenditore di lungo corso trattò il suo personale sempre con grande correttezza e magnanimità.

Con sua moglie Sofia fu prelevato dai nazisti a Grado nel novembre 1943 in quanto ebreo, internato ad Auschwitz, fu purtroppo trucidato.

Era un gradese come noi, di grande levatura e un uomo buono, ogni tanto, se capita, date un'occhiata alla targa e pensate che se quel giardino è ancora la e non trasformato in qualcosa di cemento è perchè lui l'ha donato alla nostra comunità con l'unico patto che restasse per sempre giardino.

Per il fantascientifico albergo di cura (per l'epoca) purtroppo non c'è stato nulla da fare, bacchetta di cemento e appare il condominio.
Share/Bookmark

6 commenti:

Teti ha detto...

Bravo comò senpre Enio, zè zurni che me domando se zè 'ncora zente de bon cuor, zente comò che se dize all'antica, zente che feva pel ben de fà e pel piasser de fà...insoma zente bona. Son stao criticao perchè penso senpre a i ani indrio, ma solo vardando indrio vego sente comò i Oransz o oltri vignui de fora che i veva fato Gravo 'nà perla, al zogelo de mare Austria. 'Desso duti quii che i se dize graizani patochi i sà solo ciacolà, fasse pagà 'l bicer, catà la papa pronta e dopo metetelo 'ntel cul.

Ennio Pasta ha detto...

Ma si che ne ze, de quela zente.
Bhe, tanto pe scuminssià semo noltri, e, de più de quel che par, ze un monte de zente che se mostra poco per creansa, per educassion, ma i ze e i ze bravi.
No sta a disperà semo zente dura e usagia de millenni de travagi, i la faremo ancora per mundi tempo.
Ciao Enio

Anonimo ha detto...

Teti, cu che te critica no' capisse ninte. I pensa che 'l mondo scominsia co' ili, ma savemo che no' zè cussì. Se la zente vessa più memoria de quel che zè stao, no' se farave senpre i stissi sbagli. Noltri semo i fruti de un alboro mundi vecio e tu, che tu sta in Furlanìa, tu sa che i alburi, se tu vol 'vè fruti buni, se deve potali e inestali de continuo. I tovi versi zè 'l zusto inesto pe' fa capì quel che geremo e la strada che dovemo fa pe' andà avanti. Questo val anche pe' 'l lavoro che sta fazendo mundi ben anche Enio: un grando grassie a duti do. Ciao, B.

Alien ha detto...

...me vògio cha 'sta Gravo sìa anche pe' gno figio che 'l nassarà doman...

Una Gravo esteticamente no' tanto distante de quela de la foto incuo la valaràve "miliardi" de Euri... e saràve turisti a vonde e tanto lavor pe' duti.
Adesso se catèmo co' una
"Lignano 5": cemento, scarichi de auto e de fogne, quatro gati de graisani... 'ndola che pochi i pàcia e i oltri i purga.
Ipse dìxit e non più remengaribus...

Anonimo ha detto...

Senza passao no semo ninte , qel che semo incuo se quel che geremo geri,e quel che semo doman se quel che semo incuo.
Se non sarave per al tovo blog , no sarave tenti(me compreso) che sa cu che gera e che la fato quel personaggio e oltri ancora.
thor

Anonimo ha detto...

Sì, noltri ciacolemo, ma co' se va a votà i graisani 'i fa la crose senpre sui stissi partiti e su le persone che ne incarga de cubi de cemento. Sarave ora che vessemo de dismissiasse e de no' vè paura de votà zente che se impegna a difende el teritorio de Gravo da malta e muduni!!!!!!!
Podaraveno a vè un poco de verde?!?!?!?