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25 luglio, 2015

Storia e Storie del Manzo 'nfiocao


Oggi a partire dalle 21 ci sarà la commemorazione storica del  “Manzo ‘nfiocào” che viene riproposta dall’associazione culturale “Castrum” con il sostegno e il patrocinio del Comune e la collaborazione di Banda Civica, Grado Voga, Gruppo Mercanti di Stelle e Parrocchia di Santa Eufemia.

Visto che esiste la Storia e le storie, vediamo la vera storia del Manzo ‘nfiocao:

Origini di questa giornata di festa per le genti venete e di scorno per quelle friulane.

Nel 1162 il patriarca di Aquileia-Voldarico von Treffen - assieme a 12 suoi canonici friulani occupò a tradimento Grado per rinnovare le gesta del suo avo Popone che aveva distrutto Grado nel 1026.

Il Doge Vitale Michiel II, si irritò moltissimo dello sgarbo del Patriarca e riconquistò Grado catturando Voldarico e tutti i suoi canonici.

Il doge volle perpetuare l'impresa compiuta e per il riscatto dei prigionieri pretese -in perpetuo- l'offerta, da parte del presule friulano, di un toro e dodici porci, ogni anno il "Zuoba Grasso", per fissare per sempre il ricordo della sconfitta del Patriarca e dei suoi feudatari.

L'intenzione del doge, oltre al monito per i nemici, era di perpetuare in questo modo il ricordo di gesta guerresche vittoriose, e di infondere alle generazioni future l'orgoglio della forza veneziana, perchè è chiaro che l'offerta obbligata era destinata a Venezia non a Grado. (no ste 'ndà drio a quel che scrive al giornal)

In tutta questa vicenza noi graisani, pur festeggiando con i veneziani lo scampato pericolo riproponendo sino a trent'anni fa la cerimonia del toro liberato e poi macellato per il popolo? (ma quando mai), abbiamo avuto la parte del "saco de le pache" anche se a onor del vero in quegli anni i marinai gradesi erano tenuti in gran conto per il loro valore in combattimento. 


a questo aggiungo per completezza questo commento di Bruno Scaramuzza che puntualizza e rivede un po la storia per adattarla al reale, al veramente accaduto:

Le antiche cronache veneziane sulla festa del giovedì grasso di carnevale ci fanno sapere che la tradizione del nostro manzo ‘nfiocao, una tradizione comune, peraltro, a tutte le comunità del Dogado, deriva da quella molto più ricca e sfarzosa che si faceva a Venezia

Per che chaxón se fa la festa de la zuobia de la chaza in la plazia de San Marcho in Venyexia
“….In ttenpo de questo doxie (Vidal Michiel) Hodorigo (il nome varia in diverse forme da Uldaricus a Voldaricus a seconda del cronista) pattriarcha de Aquilegia chom li soy chalonexy vene armata manu chom una grande zemte per ochupar la zittade de Grado et porttar via i chorpy santi de quela zitade; et questo chontra i pati et quelo che altra volta per lluy et per li soy prezesori iera sta promeso, chomo apar per lo prevelegio papal. E sapiando questo, misièr lo dosie con li soy Venyziany subitamente li se messe in hordene con quela zente che li poté aver, et andò a la ditta zitade de Grado et fo a le man chom la zente del patriarcha, e da può durada la bataia chomo plaxete a Dio et al glorioso misièr san Marcho et a la raxón, Venyziany ave vitoria e fo prexo el patriarcha he XII suò chalonexi he molta altra asay zemte et menadi a Venyexia pre prixoni, homde el fo ttratado accordo tra lo doxie e ‘l patriarcha e fo chonchuxo in questo modo chomo apar per uno brevylegio fato per man de Manfredi de Chossyn inperial nodèr, el qual me paso de scryver perchè tropo lomgo, el qual in efeto questo hè la soa sentenzia: ch’el dyto patriarcha se hùbyga liuy chom tuti li soy chalonexy he tuti li soy suzesori che da qui avanti lor non requirerà né domanderà alcuna raxóm che mai liuy avese o podere aver habuda in la dita zitade de Grado he delle soe pertinemzie, et oltra de ziò, che tute le dyte raxón liuy le aziede et dà al dito misièr lo doxie et ai ssoy sozesori che driedo liuy devése adevegnyr; et anchora piuy, de dar al dito doxie et a li ssoy sozesori hogny anno per trabuto non semzia so gramde despriexio, zoè che ogny anno per el dì de zuobia de la chaza de charlevar i debya mandar uno ttoro he XII porzy vivy e dódexe pany de uno ster l’un, e questo perché lo segnyficha lo toro lo patriarcha e lly XII porzy li dodexe chalonexy, e chossy chomo lo dito patriarcha e chalonexy fo prexi chomo xé dito de sora, chossy in lo dì de la zuobia de la chaza per so despriexio e per la forma de li pati che fo fati, ad questo muodo lo dyto toro e lly porzy in presemzia de misièr lo doxie e de tutto lo populo li vien ttaiado la testa per beccheri, favri e donzelli del doxie, e da può el vien mandado la charne del dito toro et destriboida per ttuti li prexonieri, e la charne di porzy vien può destriboida et mamdada per le chaxe de tuti li zimtilomeny de Venyexia che xé in la zitade, per memoria de la dita chaxóm; et chossy se oserva infina el dì d’anchuo”.


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